top of page
Yazarın fotoğrafıŞerife Karahançer

Paschimottanasana (Oturarak Öne Katlanma Pozu)

Güncelleme tarihi: 6 May 2022

Paschimottanasana (oturarak öne katlanma pozu)

‘Arkada bilinçli, önde görünür çaba; akıl ve zihin bir olma haliyle çalışmalıdır.’                                                                                                     B.K.S. Iyengar

Bedenin kalçadan öne katlanması onu iki yarıya bölmek gibidir ve görüş kısıtlanmış olur. Paschimottanasana’da sanki iki yön varmışcasına, pozitif yönü kişinin asanayı yapması, negatif yönü ise kişinin kısıtlanmış görüşüdür. Ama bu iki zıtlık kalçada, katlanmanın gerçekleştiği yerde, birleşmiştir.

Teslim olmak bu asananın önemli bir dersidir. En içeride yumuşama ve genişleme (ekspansiyon) vardır. Bedendeki hareketin kapsamının sınırlandırılmasının içinde, bu poz kasları ve ligamentleri esnetir (streç); ayrıca kişideki düşünme, hissetme, farkına varma ve anlayışın limitlerini de esnetir. Teslim olma hali, özellikle kişinin arkayı ya da yukarıyı görememesiyle çok iyi bir şekilde ifade edilir. Bu durumun kabullenilmesinde ise büyük bir alçak gönüllülük yatmaktadır. Severek dokunan ve güvenli tutunmanın en iyi ifadesi olarak eller, ayakları tutmak için uzanır, bu olma halinin temelidir. Öyleyse, sabır ve teslim olmanın içinde esneme ve uzamaya zaman ayırırız.

Tüm asanalar istekli kişiyi omurga-bilinçli yapmaya yöneliktir, bu poz da diğerlerinden farklı değildir. Kişi düz bir omurgayla katlanmadan önce, genellikle büyük bir kambur vardır, (yani) hayatta başa çıkması gereken bir engel vardır. Ancak o zaman teslim olma hali, kişinin yeni düşüncelere açık yapmak için yeterince tamamlanmış olur. Ancak o zaman beden, duygular ve zihin sınırlı görüşün güvensizliğini kabul etmek için yeterince güçlü olur.

Sanskritçe olan Paschimottanasana ‘batıya doğru yoğun esneme’ anlamına gelmektedir. Bu pozu yapan istekli kişi pozun batıyla alakasını düşünebilir. Batı nedir? Benim hayatımdaki anlamı nedir?

Paschimottanasana (oturarak öne katlanma pozu)

İki yarıya katlanmak, kısıtlı görüş, zıtlıklar, teslim olma hali, yumuşama ve genişleme (ekspansiyon), kısıtlamalar, kabulleniş, güvenli tutuş, sabır, omurga bilinci, büyük kambur, engel, yeni düşüncelere açık, güvensizlik, batı, batıya doğru katlanma, yoğun olarak esneme

Zemine doğru öne hamle yapmak, farkındalığı, içteki doğuştan ilahi doğaya güvenme ihtiyacına getirir. Esnemenin yoğunluğu ve kısıtlamaların farkına varılmasının tamamlanması için önce aşılması gerekir, alçak gönüllülük tekrar tekrar damlatılmalıdır. Katlanmanın başladığı merkez noktada, kişi bedenin iki yarısının farkına varır, zihnin iki yarısının (farkına varır). Kişinin hayatındaki tüm zıtlıklar ve pratiklerde büyük bir netlik su yüzüne çıkar. İşte bu netlikte güvensizlik kaybolur. Ve kişi asananın mükemmel haline yaklaştıkça şunu farkeder – doğrulduğunda geriye dönmek imkansızdır.

Yere, toprağa (yeryüzüne) doğru eğilmek hayatın sonunu değil, başlangıcını yapar. Teslim olma halinin bilinçli hareketi onsuz veya onunla hareketin başlangıcıdır, ki bu hareket kişinin Yol’da ilerlediği bir harekettir. Bu asana ayrıca Brahmacharya pratiğinde kullanılan bir asanadır.

Paschimottanasana (oturarak öne katlanma pozu)

Öne hamle, zemin, güven, doğuştan olan ilahi doğa, yoğunluk, alçak gönüllülük, geriye dönmeme, merkez nokta, zıtlıklar, teslim olma, hareketin başlangıcı, pozitif ve negatif dokunuş, ayrılık, ikiye ayrılmış çember, içerideki cevaplar, ilham, haşmet, merak

Oturarak öne katlanma pozu üst beden alt bedene dokunur, bu esnada zihin yüksek ve alçak, barışçıl ve vahşi, pozitif ve negatif açılarından düşünür. Hangisi hangisidir? İyi ve kötünün ayrılması, siyah ve beyaz gibi, gerçekten belirlenebilir mi? Kırılmış bir enerji çemberinin varlığı gerçekten mümkün olabilir mi? -İçte bulunacak- cevaplar, belki de kişiye farklı farklı yollardan gelen İlahi Bilgi’ye haşmet ve merakla önünde eğilmemize* ilham olacaktır.

*Yazar burada eğilmek derken asanadaki katlanmak anlamında kullanılan ‘fold’u değil, ‘bow down’ u kullanmıştır, bu aynı zamanda boyun eğmek anlamına gelmektedir.

Çeviren: Ceren CİĞDEM

Diğer Yoga Mitolojileri;

10 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page